Judo

2014 - Terugkijkend lijkt dat ook bij het Judo vooral het blessureleed flink teruggedrongen kan worden.  Maar daarvoor zijn nieuwe vormen van training nodig. Net als bij veel sporten blijft het judo, deels begrijpelijk, bij de bekende vormen van fysieke training. Ik heb de indruk dat nieuwe trents soms wel aantrekkelijk lijken maar die zijn zeker niet geschikt om te combineren met prestatiegericht Judo.

Ik heb met de STJN (Stichting TopJudo Nijmegen, een combi van 4 clubs) groep getraind van medio 2007 t/m augustus 2010

Zoals de slide shows laten zien gaat de training om meer dan de vrije haltertraining.

TRAINING
Ook hier (zoals o.a. bij het volleybal, basketbal, waterpolo) heeft de stichting zijn eigen materiaal gekocht. Medicine ballen, olympische halters etc. We hebben sprongtraining en circuit training (ong. 15 oefeningen) gedaan, niet tijd gebonden.  De sprongtraining en de vrije halter oefeningen, pulls, voorslaan, kniebuigen etc. deden we op de judo mat (de training was in de dojo) en op blote voeten.

In deze trainingsperiode hebben de judoka's zich goed ontwikkeld, bv. Jeroen Mooren groeide naar de 1e plaats op de wereldranglijst. Het is fijn dat de judoka's dergelijke resultaten weten te bereiken. Ik concludeer dan dat de gekozen Training in ieder geval het eigenlijke doel heeft gediend. Toen onze trainingsavond judo-avond werd en mijn agenda te vol was met verplichtingen in de profsporten hebben de judoka's de training zelf voortgezet onder aanvoering van Danny Meeuwsen.




REVALIDATIE

Zie: www.KarinvanDijk.com

Karin van Dijk melde zich bij mij op voorspraak van haar fysiotherapeut

Zie: www.HerstelSnel.nl

Zij had schade opgelopen aan de voorste kruisband (rechts). Ze deed wekelijks een training met mij en in Den Haag. De revalidatie verliep bijzonder goed. Sneller dan alle betrokken verwachtten kon zij reeds na twee maanden deelnemen aan internationale tournooien.


TESTEN OP DE CONTACTMAT
De tijden geven de contacttijd voet met mat weer in 100sten seconden.


1- Wandelen resp. met L of  R over de contactmat.
    L              R
    73            70
    65            62    Geen belangrijk verschil tussen L / R
    62            66
    68            75
    66            68


2- Joggen resp. met L of  R over de contactmat.
    L              R
    35            32
    31            33   Geen belangrijk verschil tussen L/R
    32            31
    30            32


3- Squat Jump    
    START            2 MND LATER
     L          R             L           R
    33        24            38        30
    33        26            38        32
    32        25            36        29
    34        26            39        31

Deze test, een sprong zonder pre-stretch, laat zien dat er weliswaar winst is (rechts) maar die is er ook bij het linkerbeen. Voor info over de Squat Jump zie hoofdmenu onder Training.

Ik heb misschien teveel bi-laterale arbeid aangeboden in de verwachting dat L en R in kracht naar elkaar toe zouden groeien... Ik denk dat er meer (kniebuig) arbeid met alleen het rechter been verricht had moeten worden.

4- Hinken naar de mat en met inveren max. sprong opwaarts (maximale pre-stretch!)
De eerste waarde is de contacttijd, de tweede is de flight time (sprongwaarde)

  
   START                                2 MND LATER
     L                     R                    L                 R
    55/37            63/30            79/38            61/32
    62/37            62/29            75/39            85/34
    61/37            61/28            77/38            73/33
    57/35            65/29            69/40            71/33
    62/39            81/29


Bij deze laatste is vooral de sprongtijd belangrijk. Hier lijkt het rechterbeen t.o.v. links verbeterd.

Test 4 en 5 laten en duidelijk verschil L / R zien. Deze testen heb ik na twee maanden herhaald waarvan de waarden in de rechter klom.

Voor informatie over deze sprongtesten zien onder Training in het hoofdmenu. M.n. Volleybal en Kracht-Training.

De training bestond uit sprongtraining en haltertraining gedaan. In het document SprongVormen.pdf ziet u iets van de sprongtraining. Deze fotos komen uit mijn 2-DGN Cursus 2x4 uur, KNGF dat de cursus is geaccrediteerd voor 12 punten voor de registers "Algemeen Fysiotherapie" en "Sportfysiotherapie". 

De laatste 3 trainingen liet ik haar sprinten waarbij ze binnen een aangegeven zone haar sprintsnelheid moest remmen. In dit spel kun je eenvoudig beginnen met rustig sprinten en veel "ruimte" om tot stilstand te komen. Uiteindelijk wordt het natuurlijk een flinke sprintsnelheid en een korte "remweg" !.


Nieuwsbrief STJN (Stichting TopJudo Nijmegen) Dec 2007

Ton Leenders:
"Bij mij trainen ze het hele lichaam"

Hij studeert klassieke viool en informatica, maar bovenal is Ton Leenders de nieuwe krachttrainer van Stichting Top Judo Nijmegen. Na de eerste vier trainingen heeft hij het prima naar zijn zin bij de club, alleen 'de opkomst is zo onregelmatig'.

'Ik ben gewend te trainen met mensen die er altijd zijn. Nationale ploegen. Maar hier is dat anders. Misschien waren mijn eerste twee trainingen zwaarder dan ze dachten en sparen sommigen zich voor de belangrijke wedstrijden van 5 januari. Maar naarmate het NK Teams dichterbij komt, worden de lessen lichter en anders, dat is logisch.
'Ik werk altijd in een zaal, nooit in een fitnesscentrum. Tegenwoordig denken we dat voor krachttraining veel materiaal nodig is, maar dat is een misverstand. Ik gebruik een halter en een medicine bal, meer niet. Verder doe ik sprongen en grondoefeningen met de jongens. 'Het trainen van verschillende spiergroepen, zoals bij fitness, heeft niets met sport te maken. Dat is bodybuilding. Bij mij trainen ze het hele lichaam. Je kan niet zeggen: bij judo is je linkerbeen belangrijk, dus dat gaan we trainen. Je rechterbeen is net zo belangrijk.

Mond-tot-mondreclame
'Met mijn voorganger heb ik gesproken over de judocultuur. Het viel hem op dat een kleine kern elke week aanwezig is, maar dat veel jongens niet constant blijven komen. Dat is onbegrijpelijk. Mijn trainingen hebben alleen effect als je er elke week bent. 'Ik hoop dat de kern over een half jaar al veel verschil merkt en beter gaat judoŽn. Dan doet de mond-tot-mond-reclame zijn werk, denk ik. Anderen zien dat de trainingen veel voordeel opleveren en komen dan ook.
'Bij de jeugd is de opkomst trouwens wel massaal. Het gaat er bij mij losser aan toe dan bij de strenge judotrainingen en dat vinden die jongens en meisjes leuk. Ik laat ze rennen, springen en we doen balspelen. Ze moeten op jonge leeftijd de techniek aanleren, dan hebben ze daar later profijt van.

Effect
'Ik denk dat er in Nederland niemand rondloopt met zo'n uitgebreid cv als ik. Met bijna alle sporten had ik al ervaring, maar judo is voor mij helemaal nieuw. Toch kan ik een redelijke inschatting maken van de arbeid. Het is vooral werken met korte blokjes. 'Mijn streven is dat de trainingen snel effect hebben en dat de jongens een stuk beter gaan judoŽn. Er is met mij niet afgesproken hoelang ik aanblijf, maar als een product goed werkt, dan blijft dat bruikbaar.'

DANNY  MEEUWSEN
DIVERSEN
JEROEN_MOOREN
MERIAM_POLAK
PATTY_JOLDERSMA
KARIN  VAN  DIJK
.
Ton Leenders
TRAINING - VOEDING - SUPPLETIE - TOPSPORT   (meer dan 250 paginas info)