Sanne & Lieke Rio test event - Mei 2016

Periode 2014 -

Periode oktober 2012 - 2014

Periode mei 2010 - januari 2012
Turnhal Heerenveen

Het is indrukwekkend deze trainingen te bekijken.
Meest opvallend: het betreft veel erg jonge mensen.
Er zijn ook meerdere begeleiders actief rond één turnster.
De trainer is dus gewend dat er ook anderen aan het resultaat werken.
Ik ben in mei 2010 begonnen te Heerenveen. Ondertussen, begin 2011, is de groep al uitgebreid met talentvolle jeugd.
Joy Goedkoop tijdens het NK turnen 2010
Top-Turnen Heerenveen

2012
Ik heb besloten de nieuwe Olympische cyclus (2012-2016) niet meer mee te doen. De (stevige) blessurelast kan flink verminderd worden maar de voorwaarden hiervoor zijn onder andere samenwerking in breder verband en bijvoorbeeld revalidatie die afgestemd wordt op de training.
Ik heb onafhankelijk van de (para)medici en hun bevindingen moeten werken.
Mijn werkzaamheden beperken zich nu (2012) tot het topturnen in Almelo. Daar is sprake van een flinke blessure reductie sinds mijn start in oktober 2010.
Afwachten hoe de nieuwe voeding aanpak en krachttraining uitpakken op langere termijn. Zie ALMELO.


Voeding Begeleiding
Op verzoek van de Turn-trainer kijk ik medio 2011 naar de voeding van de turnsters. Ik had er eerst niet zoveel zin in want ik dacht dat het niet zoveel uit zou maken en het is een hele klus om het voor elkaar te krijgen. Het is een proces van een half jaar om het denken te veranderen. Het werkt zoals een trainingsprogramma. Dan is er nog de gewicht beheersing in deze sport, niet iets waar ik ervaring mee had. Maar toen zag ik de voedingopgave van de turnsters.!
Hun voeding gewoonten hebben zeker te maken met het blessureleed!

Zoals reeds in andere sporten zijn er ondertussen (03-2012) turnsters die van langdurige klachten af zijn, of zelfs weer een carrière hebben. In het dames turnen valt hier denk ik meer te winnen dan in de meeste andere sporten. Dit is altijd ná medici de klachten reeds (lang) kennen. Als sporters bijvoorbeeld mij bezoeken in Nijmegen en er is geen voorgeschiedenis met arts(en) dan bezoeken wij eerst de sportarts(en) die ik ken sinds 1997. Ondertussen sturen (sport)artsen ook soms (sport)mensen naar mij.

Goed nieuws voor de turnwereld dus?
Ja, maar mijn programma is niet uit de verf is gekomen. Teveel andere opvattingen en andere belangen. Men is volledig onbekend met wat nodig is om de turnster letterlijk en figuurlijk overeind te houden. Aan een individueel programma ben ik niet toegekomen. Onder Almelo zal blijken of de turnwereld nog profiteert van prestatie gerichte voeding en suppletie.


Start 2010
In mei 2010 ben ik bij het dames turnen te Heerenveen terecht gekomen onder verantwoordelijkheid van turn-trainer Gerben Wiersma.
Het betrof een pilot. De doelstellingen waren duidelijk, o.a. meer sprongkracht. De bedoeling is prestatieverbetering!

Heerenveen heeft een prachtige faciliteit. Zie foto's.
Die heb ik gewoon met de gsm vanaf mijn zitplaats op de tribune gemaakt. Ik had hier toestemming voor!
Turnen en Atletiek (de eerste bond waarvoor ik ging werken) zijn de sporten die mij altijd al erg trokken en ook het meest lijken op wat ik zelf gedaan heb.
.
Training, Meten, Resultaten
Het WK in Rotterdam is nu net voorbij.
De Nederlandse dames hebben heel goed gepresteerd.
In het landenklassement bijvoorbeeld eindigden zij als 9e, dat bleek boven verwachting.

Wij gebruiken de meetopstelling van Jan Vos.
Zie onder training op deze site en www.JA-Vos.nl

Hierin heb ik bijvoorbeeld de statische maximale beenstrekkracht gemeten per been. Daar bleek bij aanvang dat bij sommige turnsters geen krachtverschillen optraden rond de 170° maar wel rond de 135°. Ik denk dat het gebied rond de 135 ° de "landinghoek" is, dus waar naar verhouding veel zware arbeid verricht wordt. Aanvankelijke LR verschillen zijn na de 5 maanden training kleiner geworden.


Turnen


Bijvoorbeeld van 75% t.o.v. het sterkste been naar >=90%. Ik verwacht dat de training op langere termijn de verschillen nog kleiner maakt.


Waarschijnlijk is het een goed idee om in de toekomst ook de sprongkracht L én R te meten en te vergelijken.
De sprongkracht is verbeterd, de grootste stap is +0.04s in de Squat Jump (SJ - zie onder Training - Kracht-training Schaatsen en Volleybal en Krachttraining). Ik meet deze sprong sinds midden jaren '80 en weet dat voor een verbetering van 0.02 er altijd getraind moet worden.
Wat sprongkracht verbetering kan betekenen legt de Turn-trainer mij uit. Na aanloop voor de sprong kan een salto's gehoekt gemaakt worden i.p.v. gehurkt. Dat kan meer punten opleveren en heeft te maken met de afzetkracht. Voor mij is dat een verrassend verband tussen krachttraining en de turnprestatie zelf.

De fysiotherapeut van de bond ziet lichamelijke veranderingen en minder blessures. Kracht-training op zich vermindert het aantal blessures maar het is in een sport als turnen toch afwachten. Het aantal factoren wat hier een rol speelt in het hele training process is daarvoor te groot.

Toekomst

Het zal moeten blijken wat mijn waarde is voor de jongste groep(en). Hiermee ga ik voorlopig alleen de sporthal in.
Het betreft leeftijden (ver) onder de 14 jaar.
Mijn ervaring is vooral met de jeugdselecties vanaf 14 jaar (Waterpolo, Volleybal, Basketbal).

Update februari 2011.
Met de jongste jeugd is de technische haltertraining, inclusief het leren van het trekken (weightlifting -> snatch) ondertussen begonnen.

Ten aanzien van de belastbaarheid van topsporters heb ik mij al lang bewezen maar het turnen heeft weer zijn eigen omstandigheden, leeftijden en belasting. Ik zal nog wel enige tijd ervaring op moeten doen. So far, so good.

Individuele begeleiding van toppers van elders in Nederland gestart.

Turnen
Wie deze site een beetje kent begrijpt dat ik met vrije haltertraining ben begonnen.
Er werd wel aan voorslaan en trekken gedaan, maar dat was niet als zodanig voor mij herkenbaar.
We hebben een echte trainingsruimte opgezocht en zijn begonnen met volwassen halterwerk. Dat lukt ook bij turnsters die zo licht zijn als deze groep (>= 36kg!).
Deze meiden zijn sterk en goed getraind. De fysieke training  is een coördinatief belangrijk gedeelte. M-E dus weer, maar met nogal wat aanpassingen voor het turnen. Hier blijkt ook weer het "neuraal leren effect" van mijn training.

Als we b.v. op maandag ochtend trainen valt de turntraining in de middag zwaar. Ook ik zie als ik voor de training aan het eind van de dag kom een veranderde coördinatie.
Maar de volgende dag blijkt er duidelijk beter geturnd te worden als gevolg van de powertraining. Hier blijkt dus ook weer dat de KT een enorme impact heeft op de trainingsweek - m.a.w. dit is iets wat ook vaak mis gaat.
Je moet je gewoon blijven informeren over de kwaliteit van de turntraining zodat je niet achteraf hoeft in te grijpen Of anderen dat doen voor jou.

Ton Leenders
TRAINING - VOEDING - SUPPLETIE - TOPSPORT   (meer dan 250 paginas info)