Ik begon op een electrische viool (Yamaha Silent). Onversterkt geeft hij een flink geluid en zodoende heeft niemand last van het verschrikkelijke gepiep de eerste jaren. Tegenwoordig is dit mijn "hotel viool" gedurende trainingkampen etc.
Januari 2006 kocht ik mijn eerste echte viool, een 100 jaar oude Haagse, voor € 600,00.
Sinds Januari 2010 heb ik mijn huidige viool, een 200 jaar ouder Franse, die een behoorlijk mooi geluid geeft.

Ik heb direct een violist opgezocht, muziekleraar Peter van de Bos.
http://dubies.nl/peter-van-den-Bos

Sinds 2 jaar ken ik Micha Molthoff (conservatorium Rotterdam)
www.michamolthoff.com


                        Viool

Ik heb mijn studie uitgebreid met: Klassiek Viool

Het leerproces heeft veel overeenkomsten met het sportieve leren en presteren. De principes van neuraal leren zijn hetzelfde.

Nu 2011 zit in in mij 8e jaar. Omdat er niet is op dit gebied voor volwassenen (je hoor uiterlijk met 5/6 jaar te starten) ben ik nu een jaar of 13/14 :-)
Het lukt me om een gemiddelde van 3 uur per dag te studeren. Dat is ook minimaal nodig en de basis kost zeker een jaar of 15. Dit komt overeen met de meetse sporten waar je van jongs af aan in opgroeit.

De Yamaha Silent
Dat betekent dat ik wekelijks ipv één maal per 14 dagen les neem. Daarvoor hou ik de processen gescheiden. Hoewel ik ook wel eens binnen wil stappen van "leer me eens iets" is dat niet de bedoeling. Je overlegt het materiaal waar je mee bezig bent. Ik heb wel begrepen dat je moet overleggen wat niet zo goed gaat... ondertussen doe ik heel veel kennis op van deze zeer ervaren violisten.

WAAROM VIOOL?
Erg mooi geluid, hoewel juist het maken van het geluid de kunst van het echte vioolspelen is. Het is de grootst mogelijke uitdaging. Het aantal vrijheidsgraden / mogelijkheden is enorm. Na een paar jaar zie je dat (als kind zie je dat gelukkig niet) en denk je dat je leven tekort is om dat allemaal te leren. Later valt het mee want je leert steeds sneller.


WAT HEB IK TEGEN?
- Ik heb een wat afwijkende anatomie in de beide schouders.
Rechts: Een geknapte lange bicepspees (1989) die opnieuw ingelegd is maar dan onder de deltoideus. Drie jaar geleden (2008) scheurde ik een gedeelte van de biceps af... moest ik even opnieuw leren spelen.
Links: Skydive ongeluk 1999, slechte landing oa arm uit de kom. Zelf een jaar zoet mee geweest voor ik weer volledig trainde. Kapsel en Infraspinatus schade. Na een motorongeluk (2001) stelde een sportarts waar ik mee samenwerk voor om er eens naar te laten kijken. Dat werd interessant, Röntgen, CT scan, MRI, weer Röntgen, kijkoperatie. Advies, alsnog opereren want "wij zien nooit dat zo'n schouder niet geopereerd is". Daar kwam men na de bedenktijd toch op terug. Ik had alle functionaliteit met mijn schouder en was al lang weer volop in training. Het maximale resultaat van de operatie zou hetzelfde zijn als ik reeds bereikt had.
- Ik ben 40 jaar telaat...
- Nooit eerder een noot of instrument gezien

WAT HEB IK MEE?
- Autonoom leren is belangrijk en dat heb ik altijd gedaan.
- Ik heb een goed gehoor, ik speel spatzuiver vinden beide violisten. Da's mazzel want hoewel je je oor er vooral naar toe traint zul je toch met een goed oor geboren moeten worden.
- Ik zal een uniek geluid produceren omdat je anatomie daar een flinke factor in speelt :-)
- Het is gunstig als je links én rechtshandig bent
- Er is natuurlijk een duidelijk fysiek element, hoewel ik altijd aan "grove" motoriek deed

WAT WIL IK BEREIKEN?
Het prestatie denken vanuit de topsport werkt hier door. Als een doel in zicht komt denk je al aan verder... Ik ben niet zo erg op muziek maken gericht als je zou verwachten. Dat is niet zo erg bij viool, veel van wat je in een kwartier leert op piano of gitaar duurt vele jaren bij de viool. Dat is zonder enige overdrijving.. dus ik heb de tijd om mij een totaal nieuwe wereld eigen te maken. Ik wil alle technieken leren... Het vioolgebeuren is m.n. de laatste 200 jaar een grote wedstrijd geweest me vele "records". Micha vroeg onlangs wat ik wil bereiken. De muziek die ik ontdekt heb en mooi vind is toevallig(?) ook de top m.b.t. geluidproductie en technisch kunnen... Sarasate (100 oude Spaanse zigeuner muziek), de grote vioolconcerten (Beethoven, Tjaikowsky, Katchaturian, Sibelius, Bruch, Paganini, Brahms, Sjostakovits, Dvorac, Saint-Saens)... "Ok", zegt hij, "dan brengen we je daar naar toe"..... Dat is een instelling die menig topsportproces goed kan gebruiken.

LEERPROCES
Het leerproces is fantastisch. Topsporters in mijn training leg ik uit dat we niet bezig zijn met presteren maar met leren. Dat betekent dat ik manieren bedenk om de individuele sporter te confronteren met zijn/haar fouten. Maar nu ik met de viool zelf in het leerproces zit merk ik hoe moeilijk het is. Ik kom om te presteren maar je leert veel beter als de fouten aan de oppervlakte komen... hartstikke moeilijk, dat soort dingen kan alleen een trainer voor je doen.

Huidige viool
Ton Leenders
TRAINING - VOEDING - SUPPLETIE - TOPSPORT   (meer dan 250 paginas info)